آرایش بیش از حد بانوان؛ بررسی علل و پیامدها

آرایش بیش از حد بانوان؛ بررسی علل و پیامدها

با یک نگاه کوتاه به آمار تولید لوازم آرایش در ایران و دنیا، می‌توان به خوبی مشاهده که این آمار، سال به سال افزایش می‌یابد. افزایش پیدا کردن سرانه تولید لوازم آرایش، تنها یک دلیل دارد: «افزایش تقاضا»

زمانی که آرایش کردن در جامعه رواج پیدا کند و زنان، تمایل بیشتری نسبت به استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نشان دهند، بدون شک تولیدکنندگان نیز این فرصت را غنیمت شمرده، لوازم آرایشی بیشتری را تولید کرده، و به میزان بیشتری روانه بازار می‌کنند. به دنبال آن، فروشندگان نیز بیشتر شده و حتی فروشگاه های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتری به چشم می‌خورند. حال در این میان، یک مسئله مطرح می‌شود.

چرا تمایل به استفاده از لوازم آرایشی زیاد است؟ چرا بانوان سال به سال میل بیشتری به استفاده از لوازم آرایشی نشان می‌دهند؟ علت آرایش بیش از حد بانوان چیست؟ تمام این عبارات، بیانگر یک مفهوم است: آرایش کردن در جامعه، شکلی افراطی به خود گرفته است.

در این گفتار کوتاه، ما قصد داریم تا علت آرایش بیش از حد بانوان را بررسی کنیم و ببینیم به چه دلایلی، میل به استفاده از لوازم آرایشی، بیشتر شده است. به علاوه، از پیامدها و عواقب اجتماعی این موضوع نیز سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید...

 

منظور از آرایش بیش از حد چیست؟

برای آرایش بیش از حد یا افراطی، تعریف دقیقی نمی‌توان ارائه داد. اینکه چه نوعی آرایشی غلیظ تلقی می‌شود، موضوعی است که در ذهن هر کس، معنا و مفهوم متفاوتی دارد. اما خب در این مورد، می‌توان یک معنا و مفهوم نسبی، که اکثریت جامعه آن را به عنوان عرف قبول داشته باشند، ارائه داد:

آرایشی که در آن از رنگ‌های تند و زننده، سایه‌هایی با رنگ‌های جیغ و رژ لب‌هایی با رنگ‌های بسیار درخشان استفاده شده باشد، معمولا از نظر مردم آرایش غلیظ و افراطی است. اینکه چه آرایشی غلیظ شناخته می‌شود را بر عهده خودتان می‌گذاریم.

به علاوه، آرایش افراطی را به گونه‌ای دیگر نیز می‌توان معنا نمود. اینکه فرد برای کوچکترین موقعیتی، از ده‌ها نوع لوازم آرایش استفاده کند، هر روز آرایش کند و عمل آرایش را بیش از حد اندازه انجام دهد نیز، می‌تواند در دایره آرایش افراطی گنجانده شود.

 

علت آرایش بیش از حد بانوان

حال که تا حدودی می‌دانیم منظور از آرایش افراطی و غلیظ چیست، اکنون بهترین زمان برای آن است تا دلایل و علل این موضوع را بررسی کنیم. هرچند که نمی‌توان به این موضوع، عناوینی چون «مشکل» یا «عارضه» را نسبت داد، اما خب به هر حال، از نظر متخصصان روانشناسی، مفهوم آرایش غلیظ و افراطی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از جمله علل آرایش بیش از حد زنان، می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • رفع کمبودهای روانی و عاطفی

اکثر دلایلی که باعث می‌شوند زنان به آرایش افراطی و یا غلیظ روی بیاورند، درونی هستند. اولین علتی که می‌توان برای آرایش افراطی بانوان مطرح کرد، رفع کمبودهای روانی و پر کردن خلاء‌های عاطفی است. طبق آمار، گزارش شده زنانی که در زندگی مشترک خود احساس رضایت ندارند، به اندازه کافی محبت و صمیمیت را چه در خانه پدری و در زمان کودکی و چه در خانه همسر خود تجربه نکرده‌اند، تمایل بیشتری به آرایش افراطی از خود نشان داده‌اند.

 

  • رقابت و چشم و هم‌چشمی

آمارهای تخصصی نشان می‌دهند که تمایل به زیبایی در میان بانوان بیشتر است. آنقدر بیشتر که اکثر مواقع ممکن است این تمایل، به رقابت بین بانوان منجر شود. اینکه چه کسی از همه زیباتر است، برای عده‌ای از بانوان موضوعی بسیار مهم است؛ همین باعث می‌شود تا این دسته، برای ربودن عنوان زیباترین زن، به آرایش افراطی و غلیظ روی بیاروند. به عبارت دیگر، رقابت یا به اصطلاح عام، همان چشم و هم چشمی نیز می‌تواند علت آرایش بیش از حد زنان باشد.

 

  • عدم اعتماد به نفس و خود زشت‌انگاری

خود زشت‌انگاری یا به عبارت دیگر، همان بادی شیمینگ، در تمام افراد وجود دارد؛ مرد و زن هم نمی‌شناسد و در سنین جوانی، بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. این حس خود کم‌بینی و زشت‌انگاری، معمولا از عدم اعتماد به نفس و عزت نفس کافی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت، فرد برای اینکه این خلاء را جبران کند، به استفاده افراطی از لوازم آرایش، روی می‌آورد.

 

  • میل به جلب توجه

میل به جلب توجه، در تمامی انسان‌ها وجود دارد و شاید در عده‌ای از زنان، بیشتر باشد. جلب توجه کردن را شاید بتوان یک رفتار نابه‌هنجار در نظر گرفت که علت آن، ناشی از همان کمبودهای درونی است که پیشتر درباره‌اش گفتیم. این میل، به خصوص در دوران نوجوانی و بلوغ، شدت بیشتری پیدا می‌کند و با عوامل دیگر، ارتباط دارد.

 

  • مدگرایی و الگوپذیری نادرست

این یک مورد را در این اواخر، شاید بتوان از تمامی موارد دیگر، زیان‌بارتر و پرتاثیرتر دانست. توجه زیاد به مد و الگوپذیری از الگوهای نادرست، که از قضا این روزها به لطف فضای مجازی اصلا هم کم نیستند، می‌تواند یکی از مهم‌تریم دلایل گرایش بانوان به آرایش بیش از حد باشد بیوتی بلاگرها، و افراد فعال در این زمینه را به وفور می‌توان در اینستاگرام پیدا کرد و از تاثیر آن‌ها در آرایش افراطی بانوان، نمی‌توان غافل شد. البته ازدیاد فروشندگان و فروشگاه های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز نمی‌توان در این مقوله، نادیده گرفت.

 

پیامدها و عواقب آرایش بیش از حد بانوان

آرایش بیش از حد بانوان، بدون شک خالی از عواقب و پیامدهای منفی نیست. عواقب، پیامدها و زیان‌های آرایش بیش از حد زنان را هم می‌توان از بعد شخصی، هم از بعد اجتماعی و هم حتی از بعد فیزیکی بررسی نمود.

  • سلامت جسمی

بگذارید این موضوع را ابتدا از منظر سلامت فیزیکی بررسی کنیم. بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهند کسانی که بیش از اندازه آرایش می‌کنند، معمولا بیشتر از باقی افراد جامعه، دچار پیری زودرس می‌شود. از بین رفتن سلامت و زیبایی پوست، شاید اولین پیامد آرایش بیش از حد بانوان باشد.

 

  • بعد اجتماعی

بعد از آن، نوبت به بعد اجتماعی می‌رسد. کسانی که بیش از اندازه آرایش می‌کنند، یا آرایش آنان بیش از اندازه غلیظ و ناهنجار است، معمولا در جامعه انگشت‌نما هستند و بسیار مورد قضاوت قرار می‌گیرند. به علاوه، حتی گاها پیش می‌آید که این دسته از افراد، از جایگاه برابری با سایر افراد، برخوردار نیستند.

 

  • بعد شخصی و درونی

و سوم، بعد شخصی است. همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، علت اصلی آرایش بیش از حد زنان، وجود مشکلات، خلاءها و عقده‌های دورنی است. آرایش کردن اما نه تنها راه حلی برای حل این مسائل نیست، بلکه می‌تواند موجب شدت یافتن آن‌ها نیز بشود. آرایش افراطی یک عادت مخرب است و می‌تواند در سایر ابعاد زندگی نیز تاثیر منفی داشته باشد.

 

منبع : علت آرایش بش از حد خانمها

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ سه شنبه 10 خرداد 1401 ] [ 18:43 ] [ حسین ]
[ ]