انتخاب رشته موفق کنکور

انتخاب رشته موفق کنکور

ویژگی های انتخاب رشته موفق

بسیاری از افراد تصور می‌کنند با کسب رتبه خوب در کنکور همه چیز تمام شده‌است! یا اینکه با به دست نیاوردن رتبه مطلوب، کاری از دست آن‌ها ساخته نیست! در صورتی که هرگز چنین نیست و این تصورات اشتباه است! درواقع کسب رتبه مناسب و یا نامناسب، قرار نیست شما را وارد بهترین دانشگاه نماید و یا از ورود به آن بازدارد. هرچند، هرچه رتبه کسب شده بهتر باشد، احتمال کسب موفقیت و تحصیل در رشته موردنظرتان بیشتر خواهدبود. اما شاه کلید این امر، یک انتخاب رشته خوب و موفق است. به‌عبارتی دیگر انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل باید با ذکاوت و هوشمندی صورت پذیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. در همین راستا و در ادامه این مطلب قصد داریم به بیان ویژگی‌های انتخاب رشته موفق در کنکور بپردازیم. پس اگر نگران انتخاب رشته خود هستید، این مطلب را ازدست ندهید!

تازه ترین ها : رتبه های برتر کنکور 1400

 

بررسی دقیق دفترچه، شرط لازم اما ناکافی!

یکی از مهمترین اقدامات در زمینه انتخاب رشته موفق کنکور، مطالعه دقیق اصلی‌ترین منبع، یعنی دفترچه انتخاب رشته است. در کمال تعجب، این موضوع با بی‌توجهی و سهل‌انگاری از سوی دانش‌آموزان روبه‌رو است. اما توجه داشته‌باشید، دفترچه انتخاب رشته، حاوی موضوعات مهم و تأثیرگذاری است. مانند انواع سهمیه‌ها، شرایط خاص پذیرفته‌شدن در برخی از دانشگاه‌ها و همچنین شرایط رفاهی همچون تأمین خوابگاه. وجود حتی یک بند یا یک نکته در دفترچه، آن هم در حالی که بسیاری از خواندن آن غافلند، می‌تواند انتخاب شما را به بهتر از آن چه تصور می‌کنید، تبدیل نماید.

 

علاقه و استعداد در صدر ویژگی‌ها!

بدون شک هدف همه ما از شناخت ویژگی های انتخاب رشته موفق کنکور، انتخاب رشته و دانشگاه موردعلاقه‌مان است. رشته‌ای که احتمالاً سال‌های زیادی از زندگی را صرف مطالعه و بررسی در آن خواهیم کرد. حتی بعدها منبع درآمد و حوزه شغلی ما را تشکیل خواهد داد. لذا سهم زیادی از وقت و انرژی ما را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه، سعی کنید تحت تأثیر نام دانشگاه و یا مسائلی چون چشم و هم‌چشمی‌های خانوادگی انتخاب رشته نکنید! در کنار علاقه، استعداد و توانایی خود را نیز درنظر داشته باشید. با خود کاملاً صادق باشید و روحیات و خصوصیات خود را با توجه به آینده رشته موردنظرتان، مدنظر قرار دهید.

 

بررسی هدف و شرایط ادامه تحصیل

هدف خود را از لحاظ انتخاب رشته درنظر بگیرید. در واقع برای این پرسش که چرا قصد انتخاب فلان رشته را دارید، پاسخی قانع‌کننده و منطقی داشته باشید. اگر قصد ادامه تحصیل دارید، بررسی کنید تا چه مقطعی و در چه دانشگاه‌هایی امکان ادامه تحصیل وجود دارد؟ آیا در داخل کشور این امر میسر است؟ یا اینکه شرایط ادامه تحصیل آن در خارج از کشور چگونه است؟  پاسخ به سؤالاتی از این دست، مسیر پیش روی شما را روشن‌تر از قبل خواهد نمود.

 

بازار کار و موقعیت شغلی رشته

بدون تردید بازار کار و میزان درآمد هر رشته نیز از جمله عوامل حائز اهمیت در انتخاب رشته است. حتماً درباره آینده شغلی و موقعیت هایی که ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی پیش روی شما باشد، تحقیق کنید. در واقع اینکه از رشته شما در مشاغل گوناگون چگونه استفاده‌ای می‌شود و درآمد آن چگونه است. بررسی رشته از لحاظ شغل دولتی، فعالیت در مجموعه و یا شرکت‌های خصوصی نیز می‌تواند مفید فایده واقع شود.

 

جزئیات سرنوشت ساز!

یکی دیگر از ویژگی‌های انتخاب رشته موفق، توجه به نکات ریز اما مهم و تأثیرگذار است. نکاتی که اثر خود را پس از انتخاب محل تحصیل نشان خواهند داد. مانند شهر دانشگاه و فاصله آن تا محل زندگی شما و یا امکانات رفاهی و ترددی در آن شهر. وابستگی به روابط خانوادگی، وضعیت اقتصادی خانواده‌، هزینه‌های شما از لحاظ تحصیل، تردد، اسکان و ... نیز از دیگر جزئیاتی است که انتخاب رشته، خصوصاً دانشگاه و محل تحصیل را تحت‌الشعاع قرار خواهدداد. لذا حتماً به این موارد توجه نمایید و در این خصوص تعارفی نداشته باشید! چراکه بحث حداقل چند سال تحصیل در میان است.

 

مشاوره و مشورت فراموش نشود!

بدون شک، افرادی که در زمینه انتخاب رشته دارای تجربه و تخصص هستند، گزینه ایده آلی برای راهنمایی ما محسوب می‌شوند. لذا استفاده از مشاوران تحصیلی، می‌تواند شما را با فوت و فن‌های این زمینه آشنا نماید. درنتیجه، حتماً از یک یا چند فرد باتجربه و مطمئن در این زمینه همکاری و همیاری بخواهید. این امر به لطف انواع مراکز مشاوره آنلاین به راحتی میسر است.

 

ثبت رشته در نهایت دقت!

آخرین ویژگی انتخاب رشته موفق کنکور، ثبت کد رشته‌ها در سایت سنجش در کمال دقت و صحت است. بسیاری از افراد از این موضوع به ظاهر ساده، با سهل‌انگاری عبور می‌کنند. در نتیجه خطای پیش بینی نشده و سهوی، سبب انتخابی متفاوت و اشتباه خواهد شد. اشتباهی که می‌تواند زحمات چندساله شما را هدر دهد! لذا به هیچ عنوان در ثبت کد رشته عجله نکنید و قبل از تأیید نهایی یکبار کد محل‌ها چک کنید. همچنین ثبت انتخاب رشته را به ساعات و روزهای انتهایی موکول ننمایید. اگر از کافی نت‌ها استفاده می‌کنید که ممکن است اغلب شلوغ و پرتردد باشند، ، تمرکز و دقت خود را بیش از پیش نمایید.

لینک مصاحبه نفرات برتر کنکور 1400 ریاضی تجربی انسانی هنر زبان در پی سی کنکور :

https://p30konkor.com/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1/



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ چهار شنبه 6 مرداد 1400 ] [ 19:21 ] [ حسین ]
[ ]