چگونه برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی کنیم؟

گام اول: یک چشم انداز ایجاد کنید

برای شروع، زندگی رویایی خود را تصور کنید. تا حد امکان در جزئیات دقیق باشید. از قبل خود را در آنجا تصور کنید و دیدگاه خود را بنویسید. می‌توانید از سوالات زیر برای الهام بخشیدن به خود استفاده کنید: 

  • چه چیزی را می‌بینید، بو می‌کنید و یا می‌شنوید؟

  • نور چگونه به نظر می‌رسد؟

  • چه کسی همراه شماست؟

  • روزهای خود را چگونه می‌گذارنید؟ کجا زندگی می‌کنید؟

  • چه احساسی دارید؟ برای امرار معاش چه کاری می‌کنید؟

  • چقدر پول در می‌آورید؟

  • برنامه روزانه شما چیست؟

هنگامی که چشم انداز خود را نوشتید، به این فکر کنید که برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید. فهرستی از مراحل مانند: دریافت گواهینامه جدید یا رسیدن به سطح درآمد مشخصی را تهیه کنید و آن را درون دفتربرنامهریزی تان وارد کنید. توجه کنید که باید واقع بین باشید اما در عین حال، خودتان را از رویاهای بزرگ باز ندارید. 

Resource Planning: What You Need to Know

گام دوم: خود ارزیابی کنید

خود ارزیابی دستاوردهایتان تاکنون، نقطه شروعی برای برنامه زندگی‌تان به شما خواهد داد. از موفقیت‌ها و شکست‌هایتان چه چیزهایی یاد گرفتید؟ به دنبال درس‌ها و تجربیاتی باشید که نمی‌خواهید تکرارشان کنید. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. هنگام انجام خود ارزیابی به بخش‌ها یمختلف زندگی خود نگاه کنید. 

  • روابط شخصی 

  • رشد و توسعه فردی 

  • شرایط مالی 

  • امور مرتبط با سلامتی 

سعی کنید از 1 تا 5 به هر یک از این موارد امتیاز دهید. این کار باعث می‌شود نقاظ ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید. 

گام سوم: زندگی‌تان را اولویت بندی کنید

اکنون که چشم انداز و زمینه‌های رشد خود را دارید، وقت آن است که اولویت بندی کنید. در این مرحله نیازی به تعیین اهداف دقیق ندارید. هدف در این مرحله این است که تصمیم بگیرید چه چیزی ضروری است و چه چیزی را باید رها کنید. زمان شما ارزشمند است، بنابراین باید عاقلانه آن را سرمایه گذاری کنید. اولویت بندی به شما در انجام این کار کمک می‌کند. 

گام چهارم: ارزش‌های خود را شناسایی کنید

تجزیه و تحلیل گذشته‌تان می‌تواند به شما در شناسایی ارزش‌هایتان کمک کند. وقتی به تصمیمات گذشته نگاه می‌کنید، می‌توانید ببینید چه عواملی در پشت آ‌نها بوده اند. به عنوان مثال: اگر مسیر شغلی شما مسیری بوده است که درآمد شما به طور پیوسته در طول زمان افزایش یافته است، نشان می دهد که پول یکی از ارزش های اصلی شماست. اما اگر در ازای پول کمتر، مسئولیت های کمتری را در محل کار انتخاب کرده اید، به این معنی است که احتمالاً برای استرس کمتر و زمان آزاد بیشتر ارزش قائل هستید. 

گام پنجم: اهداف SMART تعیین کنید

هنگامی که چشم انداز خود را شناسایی کردید و اولویت‌ها و ارزش‌های خود را بررسی کردید، گام بعدی تعیین اهداف موثر است. هدف تعیین اهداف میان مدت و بلندمدت واقع بینانه و قابل دستیابی باشد.  اهداف مختلفی را برای حوزه های زندگی خود که در ارزیابی خود ارزیابی کرده اید، مشخص کنید.  مطمئن شوید که آنها با اولویت‌ها و ارزش های شما هماهنگ هستند. بهتر است این هدف‌ها را درون بولت ژورنال یا دفتر پلنر خود وارد کنید.   از روش SMART برای تعیین اهداف موثر استفاده کنید. SMART مخفف: 

  • خاص: هر هدف باید خاص باشد. به عنوان مثال، به جای "کاهش وزن"، هدف شما باید "کاهش 10 پوند" باشد. 

  • قابل اندازه گیری: نحوه اندازه گیری اهداف خود را مشخص کنید. 

  •  قابل دستیابی: مطمئن شوید که اهداف شما واقع بینانه و امکان پذیر است. 

  •  مرتبط: هدف باید با چشم انداز بلند مدت شما مرتبط و با اولویت ها و ارزش‌های شما سازگار باشد. 

  •  محدود به زمان: یک ضرب الاجل بلندپروازانه اما قابل دستیابی برای تکمیل هدف خود تعیین کنید. 

گام ششم: برنامه اجرایی تهیه کنید

برنامه اجرایی شما باید یک فرآیند گام به گام را شرح دهد که به شما کمک می‌کند تا در جهت اهداف میانی خود تلاش کنید. اقدامات روزانه ای را که در طول زمان اضافه می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا شتاب بیشتری داشته باشید را شناسایی کنید.  آنها را در تقویم خود برنامه ریزی کنید و متعهد شوید که هر روز اقدام کنید.  برنامه اجرایی خود را در جایی قرار دهید که آن را می بینید - به عنوان مثال، بالای میز خود.  فراموش نکنید که هر نقطه عطفی را جشن بگیرید و برای دستاوردهای خود به خود پاداش دهید. 

گام هفتم: در صورت لزوم دوباره شروع کنید

به یاد داشته باشید، برنامه زندگی شما ابزاری است که شما را به سمت اهداف‌تان راهنمایی می کند. با این حال، همه ما در نقطه‌ای با شکست مواجه می‌شویم، و این اشکالی ندارد. اگر هدفی را از دست دادید یا برای رسیدن به آن بیشتر از زمان برنامه ریزی شده طول کشید، تسلیم نشوید.در  برنامه زندگی خود تجدید نظر کنید و در صورت نیاز دوباره شروع به انجام آن کنید. 

منبع: چگونه برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی کنیم؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ شنبه 12 آذر 1401 ] [ 18:0 ] [ حسین ]
[ ]